Doe mee!

Versterking webredactie

Vind jij het leuk om als vrijwilliger vanuit huis de website van Amnesty Zaanstreek te verzorgen? Het is absoluut geen dagtaak. Het belangrijkste is dat met enige regelmaat speciale Amnesty acties, evenementen en andere berichtjes (met passend beeld) worden geplaatst. Zelf schrijven of redigeren hoort daar ook bij. En natuurlijk is de uitstraling belangrijk. Er is vanuit Amnesty Nederland een website commissie die jou ondersteunt en het technische deel onderhoudt.
Belangrijk is dat je de Nederlandse taal foutloos kunnen schrijven en een beetje creatief bent. Een andere vrijwilliger verzorgt de Facebookpagina, daar stem je dus zo nodig mee af. Doe je liever dat hele pakketje zelf, dan kan dat ook.
Zin in? Of ken je iemand die dit wel leuk vindt om te doen? Laat weten!

Lopende acties:

1. Algemeen

De strijd tegen schending van mensenrechten gaat altijd door! Kijk hier wat jij nu kunt doen

2. Stuur een groet naar een gewetensgevangene

‘Ik wil jullie ontzettend bedanken! Weet dat de kaarten en brieven die jullie schrijven hun weg blijven vinden naar misschien wel de donkerste plekken op aarde. Als ik me wanhopig voel, geeft het zien en lezen van de kaarten mij ontzettend veel steun. Het idee dat zoveel mensen de tijd hebben genomen om mij een persoonlijke, handgeschreven kaart te sturen, is voor mij als een kaars die licht biedt in het donker.
Ga er mee door, want het helpt echt!’

Sirikan Charoensiri, advocaat en mensenrechtenverdediger uit Thailand

Dit is een van dele vele reacties die Amnesty krijgt als bewijs dat een persoonlijke kaartgroet echt belangrijk is. Regelmatig maakt Amnesty een nieuwe lijst met adressen van mensen die om hun mening gevangen zitten. LET OP: Het is absoluut vereist dat jij je aan de regels houdt die bij elk adres staan beschreven. Zo zijn politieke uitspraken, meningen over de situatie niet toegestaan, omdat ze de gevangene in gevaar brengen. Meestal kun je de voorbeeld tekst gebruiken of een eigen versie daarvan schrijven.

Hier vind je de laatste groetenlijst

3. Schrijfacties naar overheden

Amnesty Zaanstreek doet regelmatig mee aan schrijfacties en handtekeningenacties. De berichten hierover staan op de nieuwspagina en op Facebook

Ook is er een schrijfgroep. De leden van de schrijfgroep verzorgen voor de abonnees deze brieven alsmede achtergrondinformatie over degenen voor wie we schrijven. Bent u of kent u iemand die (nog) geen schrijfabonnee is? Nieuwe namen op onze lijst zijn altijd welkom! U kunt zich aanmelden via schrijfgroep@zaanstreek.amnesty.nl.

Urgente vacatures

Helpende handen, een paar uur per jaar

Amnesty Zaanstreek heeft een paar keer per jaar extra handen nodig om te helpen bij het organiseren van activiteiten. Wij noemen dat flexwerkers. Vind je het leuk om samen met anderen iets positiefs te doen? Ben je handig met social media? Of vind je het leuk om voorlichting te geven op een middelbare school? Misschien heb je zelf nog wel een paar goede ideeën voor activiteiten of evenementen. Meld je aan en doe gezellig mee!

Bestuursleden 18+ Amnesty Zaanstreek

Op dit moment bestaat het bestuur van Amnesty Zaanstreek uit vier personen. We zijn dringend op zoek naar twee à drie personen die met ons mee willen denken over (uitbreiding van) activiteiten en lopende thema’s.

Write for Rights

Zo zijn er schrijfacties (zoals Write for Rights in december), herdenkingen, diverse jaarmarkten en braderieën en acties op scholen (bijvoorbeeld gastlessen). Ben jij iemand met goede ideeën en wil je die met ons delen? En wil je eventueel ook meehelpen met de uitvoering van activiteiten? We vergaderen eens in de zes weken. Ja, ik wil wel eens kennismaken

Collecte

In 2020 werd de collecte voor Amnesty International halverwege afgebroken vanwege de lockdown. Vanaf 2021 wordt overwogen om de collecte alleen online te houden. Wil jij doneren? Dat kan simpel!