Doorgaan met STOPpen

De noodzaak van protest

Behalve het covid virus waart er nóg eentje rond op onze planeet: het STOP-virus. Samen Tegen Onrecht Protesteren. Op talloze plekken in de wereld staan mensen massaal op tegen hun overheersers. Thailand, Hongkong, Wit – Rusland. De mensen zijn het zat, hebben genoeg van het onrecht, het machtsmisbruik en de onderdrukking.

De protesten laaien hoog op, de demonstraties duren weken, zo niet maanden, honderden demonstranten worden als misdadigers in de boeien geslagen en gevangengezet of ‘verwijderd’, op wat voor manier dan ook.

Samen sterk

Je kunt vanuit jouw positie hier machteloos blijven toezien. In je eentje is het moeilijk iets te ondernemen. Maar welk prachtig middel hebben we wereldwijd in handen om mee te kunnen strijden tégen onrechtvaardigheid en vóór vrijheid, eerlijkheid en respect?

De waarde van Amnesty

Dankzij de daadkracht van Amnesty zijn al veel mensen die op onrechtvaardige gronden werden opgepakt (en straffen kregen die niet in verhouding staan tot het vergrijp) vrijgekomen. Ook mensen die onterecht ter dood werden veroordeeld kreeg de organisatie op vrije voeten. En dat niet alleen. Amnesty wordt regelmatig in het nieuws genoemd als betrouwbare bron en getuige. Dat moeten we zo houden. En hoe groter Amnesty is, hoe meer gewicht we met z’n allen in de schaal kunnen leggen, hoe groter onze gezamenlijke vuist.

Wat let jou om lid te worden van Amnesty International? Of om ‘om de hoek’ mee te denken in de lokale Zaanstreek-werkgroep? Vanuit huis kun je mensen in nood helpen door petities te tekenen, direct online een brief naar autoriteiten te sturen, of een hart-onder-de-riemkaartje aan een gevangene. Doe je mee?