Fototentoonstelling in de Bieb

Amateurfotografen uit Noord Holland over mensenrechten

De reizende fototentoonstelling ‘Vrijheid en Mensenrechten’ is het resultaat van een gezamenlijk project van de Amnesty-werkgroepen Alkmaar, Heerhugowaard-Koggenland, Schagen-Hollands Kroon en Zaanstreek. Het resultaat was verrassend en prachtig! De meest aansprekende foto’s vormen de tentoonstelling in De Bieb aan de Westzijde in Zaandam van 10 tot 31 maart.

Mensen uit de hele regio stuurden foto’s met het thema ‘Vrijheid en Mensenrechten’ in. De eerste expositie vond in 2021 plaats in de bibliotheek in Alkmaar. Daarna reisden de foto’s naar verschillende locaties in Noord-Holland Noord, door corona soms wat belemmerd. Nu is het de beurt aan Amnesty Zaanstreek. Tijdens de openingstijden van De Bieb kunt u de foto’s bekijken. De tentoonstelling sluit mooi aan bij de Internationale Vrouwendag (8 maart) en de collecte van Amnesty die van 12 tot 18 maart plaatsvindt.

Samen verschillen in kleur (zie foto)

Johan Pronk schrijft over zijn inzending: ‘Elisa wist al op jonge leeftijd dat ze viel op jongens met een donkere huidskleur. Ze was in haar puberjaren groot fan van Lenny Kravitz. En laat nou Rueben een donkere jongen zijn van Surinaamse afkomst met rastahaar. Onlangs heb ik het boek Samen Verschillen gemaakt, dat gaat over mensen die een relatie met elkaar hebben en van elkaar verschillen. Deelnemers in het boek laten zien wat in 75 jaar vrijheid is bereikt, dat we leven in een land waar we mogen zijn wie we zijn. Soms niet altijd makkelijk en zijn de verschillen, voor een ander, moeilijk te begrijpen. Maar als we elkaar blijven respecteren hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn.’

Hoop voor de toekomst?!

Dat is de titel van de foto die Rinnie Kerkhoven uit Koog aan de Zaan instuurde. Zij vertelt: ‘Op deze foto (februari 2020, 75 jaar na de bevrijding) staan drie van mijn kleinkinderen bij een van de vele herinneringspalen met daarop het aantal weggevoerde Joden op het pad bij Hooghalen naar kamp Westerbork. De middelste toen 6 jaar, met rechts zusje van 4 en links neefje van 4. De kinderen gingen spontaan, zo met de armen om elkaar heen staan, toen mijn dochter antwoord wilde geven op de vraag van haar zoontje van 6: ‘Waarom deden ze dat?’. Het is bijna niet uit te leggen! Ik vind de foto zo sprekend. In de hoop dat wij net als de kinderen elkaar blijven vasthouden en dit niet meer laten gebeuren! ’