Herdenking Hannie Schaft

Herdenking bij monument Hannie Schaft 8 maart

Op de internationale Vrouwendag, zondag 8 maart, wordt Hannie Schaft geëerd als symbool van het vrouwenverzet en als strijdster tegen racisme, fascisme en discriminatie. U bent die dag om 11.00 uur meer dan welkom om deze herdenking bij te wonen bij het monument voor Westzijde 39 in Zaandam.

Burgemeester Jan Hamming houdt een toespraak. De bovenbouw van de Hannie Schaftschool is er ieder jaar bij. De gemeente, verzets- en vrouwenorganisaties, Amnesty International, politieke partijen en andere aanwezigen leggen bloemen bij het monument.

Het meisje met het rode haar

Op 21 juni 1944 pleegden Hannie Schaft en Jan Bonekamp in de Westzijde in Zaandam een aanslag op politiecommissaris Ragut van de Duitse Sicherheitsdienst. Bonekamp viel, zwaargewond, in handen van de politie en overlijdt ‘s avonds. Hannie Schaft ontsnapt en duikt onder. In 1944 en begin 1945 is ze opnieuw actief. Op 21 maart 1945 wordt ze aangehouden en op 17 april wordt ze, 25 jaar oud, in de duinen bij Overveen gefusilleerd.