Systeem

Wil jij zo behandeld worden?

Onlangs sprongen me de tranen in de ogen bij het bekijken van de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. We zagen geitenboeren en -boerinnen die zich vanwege ‘het systeem’ genoodzaakt zien geitjes te ‘onthoornen’. Reden: veel geiten bij elkaar kunnen elkaar verwonden. Minder geiten dan? Nee, want wij consumenten willen steeds vaker geitenkaas op brood en salade eten en geitenmelkproducten drinken. Kassa!

Gloeiende staaf

Wat we zagen was een boer die een gloeiende staaf op de kop van een verdoofd babygeitje zette en zo de aanzet van de hoorntjes wegbrandde. Twee joekels van bloederige rode gaten bleven daar achter, die vervolgens met een blauwgekleurd antibioticum werden bespoten. Het geitje werd gewoon op de betonnen vloer gelegd om bij te komen. De haren rezen mij te berge. Waar zijn we mee bezig? In Duitsland is deze methode al helemaal verboden omdat de schade aan het schedeltje en wat daar allemaal onder zit onherstelbaar kan zijn. Ik zou zeggen: Nederland, neem ook die stap!

Dieronwaardig

Manipulatie van de geitengenen is pijnloos en ook een optie, maar ja, daarvan is het bijkomende nadeel dat dat een negatieve invloed heeft op de vruchtbaarheid en dat willen we natuurlijk niet, want we zullen doorfokken tot heel Nederland aan de geitenkaas zit. Dat is de onderbouwing van deze geitenellende. Je hoeft geen veganist of vegetariër te zijn om dit dieronwaardig te vinden, maar je zou het nu wel worden.

Aanpassen aan het systeem

Je snapt al waar ik heen wil: een afschuwelijke behandeling omdat je niet in het systeem past. Dus pas je het systeem niet aan, je past de inwoners aan, of dat nou dieren of mensen zijn. Kijk eens in dit verband naar Afghanistan: de vrouwen hebben bijna al hun rechten ingeleverd. Hun recht op onderwijs, om te gaan en te staan waar ze willen. Liefst helemaal geen contact met de buitenwereld, tenzij je man of broer er bij is. Je past de vrouwen aan aan het vermaledijde systeem in plaats van te werken aan een menswaardiger bestaan voor al die vrouwen.

Alice Mandjes

Foto: Hector Retamal/AFP