Zeg ja

Een mooie dag, die achtste maart. Het begon bij het monument van Hannie Schaft, waar we zoals ieder jaar bloemen legden. Hoe sneu dat er geen geluidsinstallatie was, waardoor het gedicht van drie lieverds van de basisschool in rook opging.

Vrouwenbeweging

De middag brachten we door in De Fabriek. Het Gemeentearchief vertoonde een film over vrouwenbewegingen in de jaren ‘70. Strijdbare meiden op de barricades voor gelijke behandeling van man en vrouw, voor abortus, tegen discriminatie.

Een leuke bijeenkomst met veel vrouwen die elkaar herkenden. Wij waren erbij. Omdat al die rechten waar zij voor streden, nauw aansluiten bij wat Amnesty wereldwijd voorstaat. Namens Amnesty Zaanstreek boden wij iedereen iets te drinken aan. Omdat we het fijn vonden dat we ons konden laten zien.

Zeg ja

Op dit moment loopt de campagne ‘Zeg ja’ voor een betere wet tegen verkrachting. Ik maakte hier in mijn praatje in De Fabriek een opmerking over; dat dit toch echt wel een vrouwenonderwerp is. Een bezoekster sprak mij aan: ‘Er worden ook mannen verkracht hoor!’ Gelijk heeft ze natuurlijk. Maar het wás Internationale Vrouwendag – vergeeft u me mijn verspreking?

Alice Mandjes