Jongerenambassadeurs hebben impact

Een groepje van zes meiden, studentes en scholieren, heeft zich ongeveer een half jaar lang voor Amnesty Zaanstreek ingezet, om daarmee bekendheid te geven aan Amnesty bij jongeren in en om Zaanstad. Door heel Nederland verspreid zijn jongeren individueel, in duo’s of in groepsverband actief als onderdeel van het project Jongerenambassadeurs. Ondanks de coronabeperkingen, wisten de jongerenambassadeurs van Amnesty Zaanstreek impact te hebben via onze online kanalen. De klus is nu geklaard.

Niet alleen onze werkgroep Amnesty Zaanstreek, ook de meiden zelf hebben er veel van geleerd. Ze hebben zich met veel plezier ingezet, en hebben op het gebied van samenwerken, onderzoeken en luisteren veel opgestoken. Dingen die goed van pas komen tijdens en na hun studie. Jasmin Sharif, Community manager & Jongerencoach bij Jongerenambassadeurs, begeleidde de groep.

Vooral Instagram hebben zij in gezet om bijzondere activiteiten en acties te delen. Daaronder vielen ook internationale acties van Amnesty die aandacht verdienden. Ze hebben de pagina gedeeld binnen hun eigen netwerken en hebben via andere jongerenpagina’s geprobeerd om anderen te werven, om daarmee de gewenste doelgroep te bereiken.

Communicatieadviezen

Uit hun inspanningen kwamen een paar goede aanbevelingen naar voren, zoals het contact blijven houden tussen de verschillende groepen jongerenambassadeurs bij andere Amnesty afdelingen in Nederland. Deel dingen van en met elkaar: het wiel hoeft immers maar één keer uitgevonden te worden. Ook het onderscheid maken tussen de verschillende doelgroepen is van belang, omdat je aan de hand daarvan kunt bepalen welk middel of welke middelen je het beste kunt inzetten om mensen te bereiken.

Jongeren bereiken

‘Gebruik platforms zoals Facebook en Instagram om jongeren te bereiken. Wil je aandacht trekken voor een bepaald onderwerp? Richt je dan op de jongeren via platforms zoals Snapchat. Houd hier ook rekening mee bij het plannen van activiteiten. Om jongeren tussen twaalf en achttien jaar te bereiken, is het handig om een kanaal als Tiktok in te zetten. Vooraf kun je onderzoek doen naar wat de nieuwe trends zijn en waar je je bij kunt aansluiten. Gebruik daarbij goede hashtags voor snelle vindbaarheid.’

‘Het was leuk en leerzaam!’

‘Wij hebben enorm veel plezier gehad tijdens dit project’, vertellen de jongeren. ‘We hopen dat de volgende generatie jongerenambassadeurs goed op weg kan met de tips die wij hebben kunnen geven. We hopen dat het vanaf nu ook makkelijker wordt om evenementen te organiseren om daarmee meer aandacht te trekken. Helaas hadden wij hier zelf door corona veel moeite mee. Toch vonden we dit een enorm leerzame ervaring en hopen we nog veel van Amnesty terug te zien op sociale media!’