Wandeling 4 mei

Wandeling langs monumenten van herdenking en verzet

Op 4 mei herdenken we dat de vrijheid waarin we leven niet vanzelfsprekend is. Want anderen hebben zich voor onze vrijheid ingezet, met gevaar voor eigen leven. Vanwege het coronavirus kan er op die dag geen gezamenlijke dodenherdenking worden gehouden. Maar voor wie toch wil stilstaan bij 4 mei is er in het centrum Zaandam een wandeling langs monumenten van herdenking en verzet uit de Tweede Wereldoorlog. De wandeling is een initiatief van Amnesty International Zaanstreek, in samenwerking met Bureau Discriminatiezaken, het 4 en 5 mei comité Zaanstad en De Orkaan. Een journalist van De Orkaan heeft de wandeling gelopen. Luister hier de podcast

De wandeling begint bij het stadhuis van Zaanstad. U kunt daar even binnen lopen voor een blik op het monument in de publiekshal. Vergeet uw mondkapje niet! Vervolgens loopt u door het centrum van Zaandam langs verschillende monumenten. U loopt langs struikelstenen die in het trottoir neergelegd zijn bij de huizen waarin de gedeporteerde Joden tijdens de bezetting woonden. Via Rustenburg komt u weer in het centrum bij het stadhuis terug.

De wandeling duurt ongeveer een uur. Natuurlijk kunt u de wandeling ook doen op een ander moment dan 4 mei.

Direct op je telefoon? Kies deze link